Zo wordt jouw e-mailing wél gelezen!

Haal meer rendement uit jouw e-mailings

Ontvangers van e-mailings beslissen in milliseconden of ze deze direct verwijderen, openen of gaan lezen. Volg onze tips en voorkom dat jouw e-mailcampagne niet optimaal presteert.

Het onderwerp

Kies het beste onderwerp
Dit kan de e-mailcampagne maken of breken. Ca. 47% van de e-mailontvangers opent een e-mail alleen op basis van de onderwerpregel. Tegelijkertijd zal maar liefst 69% van de e-mailontvangers e-mail als spam rapporteren, uitsluitend op basis het onderwerp.
Maak onderwerpregels mobielvriendelijk
Mensen lezen vaker e-mail op mobiele apparaten dan op een desktop. Je onderwerpregel en preheader moeten er dus optimaal uitzien op mobiele apparaten.
Houd het onderwerp origineel
Mensen vervelen zich snel, zeker als ze meerdere mails van je ontvangen. Gebruik verschillende onderwerpregels om hun interesse te behouden.
Personliseer en gebruik emoji's
Het toevoegen van een (voor)naam zorgt ervoor dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Emoji’s gebruiken in je onderwerpregel kan de open ratio met 45% verhogen.

Kunnen wij jou helpen?

Wil jij hulp of advies bij het opzetten en uitvoeren van e-mailcampagnes of marketing automation flows? Neem vrijblijvend contact met ons op!

De afzender

Wees persoonlijk en benaderbaar als afzender

Minstens 42% checkt de afzendernaaam voor hij een e-mail opent. Bekende merken kunnen wellicht volstaan door alleen de merknaam als afzendernaam te gebruiken. Aan te bevelen is om te kiezen voor de persoonlijke benadering en de naam van een echt persoon te gebruiken. Gebruik ook een echt e-mailadres als afzender in plaats van een niet te beantwoorden adres als noreply@ of een onpersoonlijk adres als info@. Dit is goed voor de reputatie van de afzender en de toekomstige e-mailbezorging. Dat is belangrijk omdat het o.a. helpt te voorkomen dat je mail automatisch als ongewenste post wordt gezien.

Het design

Kies het juiste template

Je wilt dat je e-mailing er goed uitziet in de inbox van de ontvanger. Uit diverse onderzoeken blijkt (nog steeds) dat 600 pixels de ideale standaard is voor de e-mailbreedte. Meer dan de helft van de ontvangers opent zijn mail op een mobiel apparaat, maak dus gebruik van responsive templates. Deze passen de grootte van afbeeldingen en tekst aan, afhankelijk van het scherm waarop ze getoond worden. Overigens kun je bij de meeste professionele e-mailserviceproviders kiezen uit diverse responsive templates.

Draag je merkidentiteit uit

Zorg dat je e-mailing deel uitmaakt van jouw merk. Maar vergeet hierbij niet onze andere tips op deze pagina toe te passen. Voeg een logo toe en eventueel dezelfde foto en/of avatar die je op social media gebruikt. Dit helpt de ontvangers je te herkennen, wat het vertrouwen vergroot. Stuur je een serie e-mails, dan is consistentie belangrijk, dus verander niet willekeurig sjablonen maar kies hetzelfde template voor hetzelfde type mail.

Bepaal met kleur de emotie

Kleur is een belangrijk ascpect van elke e-mailing campagne. Kleur helpt bij merkherkenning en kan aankopen en acties beïnvloeden. Je wilt trouw blijven aan je huisstijl, maar bedenk dat je met kleuren de juiste sfeer kunt bepalen en de stemming bepalen. Wil je hierop inspelen, dan kun je het beste je logo hetzelfde houden, maar bepaalde kleuren van kaders, lijnen, blokken en dergelijke aanpassen. Dit helpt de emoties van de lezer te sturen.

De inhoud

Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de abonnees een voorkeur heeft voor e-mails die voornamelijk uit afbeeldingen bestaan. Echter, 43% schakelt afbeeldingen juist uit.

Zorg er in ieder geval voor dat:
– De e-mail er goed uitziet, zelfs als je de afbeeldingen niet inlaadt.
– Je met alt-teksten de afbeeldingen beschrijft, zodat er nog steeds samenhang is met uitgeschakelde afbeeldingen.
– Je geen belangrijke informatie verbergt in afbeeldingen.
– Je achtergrondafbeeldingen vermijdt.

Aangezien e-mail nieuwsbrieven anders worden weergegeven op verschillende e-mailclients en webbrowsers, is het beter om voor een juiste weergave webveilige lettertypes te gebruiken. Kies voor leesbaarheid in plaats van je e-mailing er mooi uit te laten zien. Je wilt koste wat het kost voorkomen dat je e-mailing rommelig en ongecoördineerd overkomt.

Het doel van websitebezoekers is meestal om ze op de site te houden en betrokken te houden bij de inhoud. Bij een e-mailing is het net andersom. Het voornaamste doel is ze om ze te laten landen op je website of bestemmingspagina. Uit onderzoek blijkt dat e-mails van ca. 200 woorden de beste klikfrequentie hebben.

Al is je e-mailing kort, dan nog kan deze slecht leesbaar zijn en wordt deze daarom niet of slecht gelezen. Maak mails daarom scanbaar. Zet content in secties, zodat visueel duidelijk is waar de belangrijkste content zit. Gebruik subkoppen en opsommingstekens om ze naar de oproep tot actie te leiden.

Voeg niet zomaar diensten toe. Je onvangers zitten echt niet te wachten op een e-mailing waarin je al je diensten die je verleent of producten die je verkoopt, toevoegt. Wees relevant met je content en voeg alleen diensten en producten toe die in het profiel van de betreffende ontvangers passen.

Stuur testmails

Het is nu eenmaal de realiteit: je e-mailing zal er in verschillende emailclients anders uitzien. Je wilt dat je e-mail in 99% van de gevallen goed werkt. Stuur dus altijd testmails. En doe een simpele test als de grootte van je browservenster verkleinen om te bekijken hoe je e-mail er in een ander formaat uitziet.

De call to action bepaalt het succes

Uiteindelijk komt het succes van het ontwerp van een e-mailnieuwsbrief erop neer of deze klikken genereert. De call to action speelt hierbij een cruciale factor.
Kleur is ook belangrijk bij het maken van een CTA-button. Gebruik bijvoorbeeld groen of blauw voor betrouwbaarheid, zwart voor luxe uitstraling en rood voor urgentie. Experimenteer welke kleuren het beste werken voor jouw nieuwsbriefontvangers!

Een goede CTA:

Is zichtbaar en bruikbaar
Kan in diverse formaten verschijnen, bijvoorbeeld als een link en als een button
Neem je meerdere keren (idealiter 3 keer) in een e-mailing op, bijv. als link, button en afbeelding

Wil jij meer weten over e-mailings, campagnes en marketing automation?

Neem vrijblijvend contact met ons op en bespreek jouw wensen.
document.addEventListener('wpcf7mailsent', function( event ) { location = 'https://marketingperron.nl/bedankt-1566/'; }, false );