Zo wordt jouw e-mailing wél gelezen!
Ontvangers van e-mailings beslissen in milliseconden of ze deze direct verwijderen, openen of gaan lezen. Volg onze tips en voorkom dat jouw e-mailcampagne niet optimaal presteert.
Het onderwerp
Kies het beste onderwerp
Maak onderwerpregels mobielvriendelijk
Houd het onderwerp origineel
Personliseer en gebruik emoji's
Kunnen wij jou helpen?
Wil jij hulp of advies bij het opzetten en uitvoeren van e-mailcampagnes of marketing automation flows? Neem vrijblijvend contact met ons op!De afzender
Minstens 42% checkt de afzendernaaam voor hij een e-mail opent. Bekende merken kunnen wellicht volstaan door alleen de merknaam als afzendernaam te gebruiken. Aan te bevelen is om te kiezen voor de persoonlijke benadering en de naam van een echt persoon te gebruiken. Gebruik ook een echt e-mailadres als afzender in plaats van een niet te beantwoorden adres als noreply@ of een onpersoonlijk adres als info@. Dit is goed voor de reputatie van de afzender en de toekomstige e-mailbezorging. Dat is belangrijk omdat het o.a. helpt te voorkomen dat je mail automatisch als ongewenste post wordt gezien.
Het design
De inhoud
Uit onderzoek blijkt dat ruim 60% van de abonnees een voorkeur heeft voor e-mails die voornamelijk uit afbeeldingen bestaan. Echter, 43% schakelt afbeeldingen juist uit.
Zorg er in ieder geval voor dat:
– De e-mail er goed uitziet, zelfs als je de afbeeldingen niet inlaadt.
– Je met alt-teksten de afbeeldingen beschrijft, zodat er nog steeds samenhang is met uitgeschakelde afbeeldingen.
– Je geen belangrijke informatie verbergt in afbeeldingen.
– Je achtergrondafbeeldingen vermijdt.
Aangezien e-mail nieuwsbrieven anders worden weergegeven op verschillende e-mailclients en webbrowsers, is het beter om voor een juiste weergave webveilige lettertypes te gebruiken. Kies voor leesbaarheid in plaats van je e-mailing er mooi uit te laten zien. Je wilt koste wat het kost voorkomen dat je e-mailing rommelig en ongecoördineerd overkomt.
Het doel van websitebezoekers is meestal om ze op de site te houden en betrokken te houden bij de inhoud. Bij een e-mailing is het net andersom. Het voornaamste doel is ze om ze te laten landen op je website of bestemmingspagina. Uit onderzoek blijkt dat e-mails van ca. 200 woorden de beste klikfrequentie hebben.
Al is je e-mailing kort, dan nog kan deze slecht leesbaar zijn en wordt deze daarom niet of slecht gelezen. Maak mails daarom scanbaar. Zet content in secties, zodat visueel duidelijk is waar de belangrijkste content zit. Gebruik subkoppen en opsommingstekens om ze naar de oproep tot actie te leiden.
Voeg niet zomaar diensten toe. Je onvangers zitten echt niet te wachten op een e-mailing waarin je al je diensten die je verleent of producten die je verkoopt, toevoegt. Wees relevant met je content en voeg alleen diensten en producten toe die in het profiel van de betreffende ontvangers passen.
Stuur testmails
Het is nu eenmaal de realiteit: je e-mailing zal er in verschillende emailclients anders uitzien. Je wilt dat je e-mail in 99% van de gevallen goed werkt. Stuur dus altijd testmails. En doe een simpele test als de grootte van je browservenster verkleinen om te bekijken hoe je e-mail er in een ander formaat uitziet.
De call to action bepaalt het succes
Kleur is ook belangrijk bij het maken van een CTA-button. Gebruik bijvoorbeeld groen of blauw voor betrouwbaarheid, zwart voor luxe uitstraling en rood voor urgentie. Experimenteer welke kleuren het beste werken voor jouw nieuwsbriefontvangers!